Koronavirustiedote liiton jäsenille, jäsenkouluille, kilpailunjärjestäjille ja kilpailijoille

12.3.2020

Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry seuraa tiiviisti koronavirustilanteen kehittymistä maassamme.  Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) päivittää koronavirustilannetta täällä.

Tällä hetkellä epidemia-alueiksi on määritelty Manner-Kiina, Iran, Etelä-Korea, Italia, Itävallan Tirol sekä Saksan Nordrhein-Westfalenin osavaltio.  Tilannetta arvioidaan jatkuvasti.  THL on laatinut ohjeen epidemia-alueilta saapuville.

Tämänhetkisen tiedon [linkki] mukaan koronavirus (COVID-19) tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa.  Viruksen itämisaika on arvion mukaan 2-12 päivää.  Leviämisen tehokkuutta eikä tartuttavuusaikaa vielä tunneta tarkasti.  Sairastuneiden oireita ovat olleet muun muassa kuume, päänsärky, yskä ja hengenahdistus.  On mahdollista, että myös oireeton kantaja voi levittää virusta, mutta tätä ei ole kyetty vahvistamaan.

Suomessa on 12.3.2020 mennessä todettu 87 koronavirustartuntaa.  Sosiaali- ja terveysministeriön 4.3.2020 pitämässä infotilaisuudessa todettiin, että Suomessa ei ole tällä hetkellä koronavirusepidemiaa ja yleisötilaisuuksien rajoittamiseen ei ole tarvetta.

Koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsihygienialla (THL:n ohjeistus).  Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry korostaa huolellisen käsi- ja yskimishygienian merkitystä kaikessa kanssakäymisessä.  Tämä suojaa kaikkia virustartuntoja vastaan (liikkeellä on myös kausi-influenssaa).

STOL ry kehottaa jäsenkoulujaan ohjeistamaan oppilaitaan oman juomapullon ja pyyhkeen käyttöön.  Mahdollisuuksien mukaan sekä tanssikoulujen että kilpailunjärjestäjien tulisi huolehtia riittävistä käsien desinfiointimahdollisuuksista sekä käsipyyhkeistä harrastustiloissa sekä kilpailupaikoilla.  Tanssitunneilla pitäisi myös pitää säännöllisiä taukoja, joiden aikana ohjeistetaan huolelliseen käsien pesemiseen/desinfioimiseen.

Epidemia-alueilla viimeisen 14 vrk sisällä oleskelleilta edellytetään erityistä huolellisuutta käsi- ja yskimishygienian sekä mahdollisten oireiden tunnistamisen osalta.  Erityisen tärkeää on ohjeistaa oppilaita siitä, että harjoitus- tai kilpailupaikalle ei tulla sairaana!

Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry