STOL:in ja STUL:in yhteinen koulutuspäivä su 24.8.
13.5.2025
Tämä STOL:in ja STUL:in yhteinen koulutuspäivä on täynnä kiehtovia teemoja ja loistavia koulutttajia -ilmoittaudu mukaan viimeistään 1.8.
Su 24.8. klo 10.00-16.30
Balanssi Studiot, Tallberginkatu 1d, 4. krs,. Helsinki
Voit seurata koulutusta myös etänä
Hinta: STOL:in jäsenet ja STUL:in valmentajalisenssillä 40e (muuten 50e)
OHJELMA:
Liiisa Kontturi-Paasikko: Ryhmän hallinta ja opetuksen eriyttäminen -avaintyökaluja jokaiselle opettajalle ja valmentajalle
Onnistunut ryhmän hallinta luo edellytykset hyvälle oppimistilanteelle ja antaa oppijoille mahdollisuuden tehdä töitä keskittyen omaan oppimiseen. Ryhmän hyvään hallintaan liittyvät hyvät opetuksen eriyttämisen taidot ovat äärimmäisen tärkeitä opetustilanteessa, koska jokainen oppija oppii omista lähtökohdistaan käsin.
Tämän session aikana pohditaan, mitkä ovat keskeisiä tekijöitä ryhmän hallinnan onnistumisessa. Lisäksi haetaan konkreettisten esimerkkien kautta apua siihen, miten erilaisia oppijoita voidaan opetus lanteessa tukea.
Harri Antikainen: Rytmiikkaa yli lajirajojen
Voiko rytmiikkaa opetella ilman valmiita koreografioita? Ehdottomasti ! Rytmiikka ei ole sidottu tiettyyn tanssilajiin — rytmiikka ennemminkin synnyttää meille tanssimuodon.
On kiehtovaa pohtia, miten rytmiikka ja lajitekniikka yhdessä muovaavat eri tanssimuotoja. Kun irrottaudumme valmiista muodoista ja liikesarjoista, tanssi avautuu aivan uudella tavalla.
Tanssinopettaja / -valmentaja voi myös viedä osaamisensa muiden lajien pariin. Kun lähestymistapa on vapaa ja tekniikka riisuttu koreografisesta rajoituksesta, syntyy tilaa luovuudelle, rytmille ja oivalluksille — niin tanssissa kuin liikunnassa laajemminkin.
Tuomas Sillanpää ja Reetta Koivuniemi : Taito ja taidon opettaminen
Mitä taito on, mistä sen tunnistaa ja miten sitä voi mitata?
Miten rakentaa fiksuja progressioita ja varmistaa riittävästi laadukkaita toistoja oppimisen tueksi? Tuomaksen ja Reetan osuudessa käsitellään taidon kehittymisen keskeisiä periaatteita: mitä tarkoittaa laadukas harjoittelu, miten oppimista voi ohjata tehokkaasti ja millaisia rooleja mieli, luovuus ja motivaatio näyttelevät oppimisprosessissa. Lisäksi tarkastellaan, miten muutamat kognitiiviset vinoumat vaikuttavat sekä oppijan että opettajan ajatteluun – ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä opetustilanteissa.
