Vuoden tanssinopettaja 2020 on Liisa Kontturi-Paasikko

13.9.2021

Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry nimeää vuosittain Vuoden Tanssinopettajan.  Koronavuoden johdosta liiton seuratanssijaos halusi nimetä ehdokkaiksi tanssinopettajia, jotka omalla esimerkillään ovat näyttäneet, että haastavista ajoista voi selviytyä luomalla uudenlaisia toimintatapoja.

Ehdokkaiksi nimettiin Maria Laurén Tampereelta (La Fabrica del Tango), Kati Koivisto Porista (Happy Dance) ja Liisa Kontturi-Paasikko Sastamalasta (TanssinTahti).  Kaikki kolme liiton jäsentä lähtivät rohkeasti viemään opetusta verkkoon lähiopetusmahdollisuuksien kaikottua COVID19-pandemian myötä.

Jäsenistö valitsi yli 60% äänten enemmistöllä Vuoden Tanssinopettajaksi oululaislähtöisen, nykyään Sastamalan Kiikassa asuvan Liisa Kontturi-Paasikon, jonka koulu tarjoaa opetusta pienillä paikkakunnilla etupäässä lapsille ja nuorille sekä online-palvelun kautta paritanssinharrastajille.  Kontturi-Paasikolle tämä tunnustus on kolmas Vuoden Tanssinopettaja -titteli, aiemmat ovat vuosilta 2000 ja 2006. Lisäksi hän on
vuosien saatossa saanut Suomen Seuratanssiliiton Mainetekopalkinnon (2012), World Dance Councilin Social Dance Awardin (2014) ja tullut nimetyksi Oulun ammattikorkeakoulun Vuoden Alumniksi (2016).

Suomen Tanssinopettajain Liitto STOL ry:n tiedotteessa sanotaan:

”Liisa uudisti koronavuonna tanssikoulunsa TanssinTahdin online-palvelut ja tarjosi muille seuratanssinopettajille mahdollisuuden myydä videoituja tuntejaan alustan kautta.  Tanssikoulun viikkoryhmät siirrettiin online-alustalle ja tunteja tarjottiin myös pienten paikkakuntien päiväkodeille sekä kouluille etäopetuskäyttöön.

Tämä innovaatio ja sitkeys mahdollisti sekä tanssikoulun toiminnan jatkumisen pienten tanssijoiden onneksi että monipuolisen materiaalitarjonnan paritanssijoiden harjoiteltavaksi.”

Kontturi-Paasikko sanoo: ”Kollegoiden osoittama arvostus lämmittää sydäntä, koska heillä on käsitys siitä, minkälaisia haasteita korona toi tullessaan tanssialalle. Useampi tanssikoulu on joutunut lopettamaan toimintansa ja kymmenittäin STOL ry:n jäseniäkin on hakeutunut muihin töihin.”